در وعده افطار غذای سبک بخورید
تاريخ : 19 / 4 / 1392برچسب:, | 7 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

يك متخصص تغذيه گفت: بهترين روش براي باز كردن روزه در ماه رمضان خوردن غذاهاي سبك در وعده افطار و مصرف غذاهاي سنگين در وعده سحري است.
دکتر فريده شيشه‌بر اظهار كرد: با توجه به شرايط موجود، يعني طولاني بودن مدت روز در رمضان امسال، فاصله زماني ميان افطار و زمان خواب و حتي سحري بسيار كوتاه است؛ بنابراين بايد مواد غذايي مصرفي در اين فاصله زماني به گونه‌اي باشد كه علاوه بر تامين تركيبات مورد نياز بدن، از چاقي مفرط و ضعف بدنی روزه‌داران جلوگيري شود.
وي درباره غذاهاي مناسب براي وعده افطار روزه داران گفت: بهترين و كارآمدترين شيوه باز كردن افطار از نظر كارشناسان آغاز كردن وعده افطار با غذاهاي سبك مانند شير، خرما، نان و پنير به همراه گردو و يا خيار و گوجه است. پس از آن نيز تا هنگام خواب بايد از ميوه هاي مختلف فصل به منظور تامين آب مورد نياز بدن استفاده شود، چرا كه مایعاتی مانند آب، شربت و چاي به سرعت از بدن دفع مي‌شوند ولي ميوه‌ها ذخيره خوبي براي آب مورد نياز بدن در طول روز هستند.
اين متخصص تغذيه غذاهاي كامل و كافي را براي وعده سحري پيشنهاد كرد و ادامه داد: خوردن برنج و خورشت و يا هر غذاي سالم و كاملي در وعده سحري موجب مي‌شود فرد در طول روز دچار ضعف و بي‌حالي نشود.
شيشه‌بر ‌در توصيه به كساني كه به دليل مهماني‌هاي ماه رمضان قادر به خوردن غذاي سبك در وعده‌هاي افطار نيستند، گفت: از آنجايي كه ميل انسان، نياز بدن اوست، بسياري از افراد در ماه رمضان با مصرف بیش از حد غذا و شيريني‌ از يك طرف و كم تحركي از طرف ديگر دچار چاقي مي‌شوند؛ از اين رو توصيه مي‌شود ميان باز كردن افطار با چاي و يا شير گرم به همراه خرما و صرف غذاي اصلي حدود نیم ساعت فاصله داده شود تا از ولع اوليه فرد كاسته شود.
وي تاكيد كرد: نوشيدني كه روزه‌دار، روزه خود را با آن باز مي كند حتما بايد گرم باشد؛ زيرا در طول روز معده روزه‌دار جمع مي‌شود و خوردن نوشيدني سرد، اين جمع شدگي را بيشتر خواهد كرد. خوردن خرما نيز كه داراي قند طبيعي است، قند خون فرد را بالا برده و ضعف وي را برطرف مي‌كند.
اين متخصص تغذيه با اشاره به مناسب بودن مصرف غذاهاي ايراني براي ماه رمضان، تصريح كرد: غذاهاي ايراني شامل برنج و انواع خورشت‌ها با دارا بودن فيبر، كربوهيدرات، گوشت و تركيبات مورد نياز بدن در صورتي كه در تهيه آنها از روغن و نمك به طور متعادل استفاده شود، منبع غذايي مناسبي براي روزه‌داران هستند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: