آتش‌زدن مزارع بعد ازبرداشت گندم‌غیرقانونی‌است
تاريخ : 15 / 2 / 1392برچسب:, | 11 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

رئیس اداره محیط زیست شهرستان شوشتر گفت: آتش زدن مزارع بعد از برداشت توسط کشاورزان کار غیر قانونی است که در این حوزه نیازمند اطلاع‌رسانی هستیم.
علی فتحی‌نیا  اظهار کرد: کشاورزان به خاطر آسانی از بین بردن کاه‌کلش پس از برداشت محصول اقدام به آتش زدن مزارع خود می‌کنند.
وی گفت: آتش زدن مزارع توسط  کشاورز بعد از برداشت کار غیر قانونی است که باعث آلودگی هوا می‌شود و در این باره باید به کشاورزان اطلا‌ع‌رسانی شود.
رئیس اداره محیط زیست شوشتر در مورد روش غلط آتش زدن مزارع بعد از برداشت توسط کشاورزان افزود: کشاورزان با این تفکر غلط، که آتش زدن کاه‌کلش مزارع بعد از برداشت، باعث از بین بردن علف‌های هرز می‌شود، اقدام به آتش‌زدن می‌کنند در صورتی که این اقدام زیان‌‌های زیادی دارد.
فتحی نیا خاطر نشان کرد: مقاومت علف‌های هرز بسیار زیاد است که این کار باعث از بین بردن آن‌ها نمی‌شود.
وی در ادامه آتش‌زدن کاه‌کلش مزارع افزود: این روش غلط علاوه بر آلودگی در اثر آتش زدن کاه‌کلش باعث خسارت بر خاک و کاهش کیفیت و عملکرد محصول در سال آینده خواهد شد.
رئیس محیط زیست شوشتر گفت: این باور غلط آموزش و آگاهی نیاز دارد که باید با آموزش و تشکیل کلاس‌های ترویجی سطح آگاهی کشاورزان را درباره روش اشتباه آتش زدن کاه‌کلش بعد برداشت ارتقا داد.
فتحی‌نیا عنوان کرد: خوشبختانه جهادکشاورزی در این زمینه اقداماتی انجام داده است و کلاس‌های ترویجی برای آموزش به کشاورزان و آگاهی دادن به آن‌ها در استفاده نکردن از این روش غلط تشکیل داده است.
وی خاطر نشان کرد: جهادکشاورزی می‌تواند به کشاورزان آموزش دهند که به جای آتش زدن مزارع بعد برداشت از کود‌های شیمیایی برای از بین بردن کاه‌کلش استفاده کنند.
فتحی‌نیا گفت: جهادکشاورزی با دادن کودهای تشویقی و کمکی به کشاورزان مانند کود ازت آن‌ها را به استفاده از کود برای از بین بردن کاه‌کلش بعد از برداشت ترغیب کنند تا استفاده از کودها را جایگزین آتش زدن مزارع  بعد برداشت کنند.
رئیس محیط زیست افزود: بعضی از کشاورزان به دلیل ناآگاه بودن به طریقه استفاده صحیح از کودها و کم و زیاد کردن مقدار استفاده از آن نتیجه مطلوب را نمی‌گیرند و در نتیجه دوباره به روش اشتباه آتش زدن کاه‌کلش روی می‌آورند که استفاده صحیح و مقدار مناسب کود به آموزش  زیادی نیاز دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: