«قلعه سلاسل» دژی است بسیار بزرگ در شوشتر
تاريخ : 6 / 1 / 1392برچسب:, | 7 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

"قلعه سلاسل" دژی است بسیار بزرگ در شوشتر که دارای حیاط‌های مفصل و متعدد و سربازخانه‌ها، طویله‌ها، حمام‌ها، شبستان‌ها، برج‌ها، باغچه‌ها، قورخانه، نقاره‌خانه، حرم‌خانه، آشپزخانه، قاپی‌های متعدد، حوض‌های بزرگ، حصار و خندق بوده ‌است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اکنون تمامی عمارت‌های آن تخریب شده‌اند و به غیر از اتاق‌های زیرزمینی، شوادان‌ها و تونل‌های داریون چیزی از آن نمانده ‌است.

متون تاریخی از وجود آن در زمان هخامنشیان حکایت می‌کنند و قلعه تا حدود ۵۰ سال پیش آباد بوده‌ است. این قلعه به غیر از نقش دفاعی که از شهر شوشتر داشته‌ مرکز کنترل نهر داریون و همچنین محل استقرار والی خوزستان نیز بوده است.

با وجود تخریب قسمت عمده این قلعه بخش‌های باقیمانده چشم‌گیر و بسیار دیدنی هستند. مادام ژان دیولافوآ (باستان‌شناس معروف اعزامی دولت فرانسه در سال ۱۸۸۱م) درباره این قلعه می‌گوید:« قلعه سلاسل اقامتگاه رسمی والی خوزستان است و در روی کوهی که مانند فلات کوچکی است قرار دارد و در پای این کوه هم یکی از شعب کارون که شطیط نام دارد عبور می‌کند و ساختمان‌ها و استحکاماتی که از عهد ساسانیان باقی مانده‌اند آن را از طرف شهر قابل دفاع می‌سازند. »



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: