سیر و خواص آن
تاريخ : 24 / 12 / 1391برچسب:, | 8 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

خاصیت آلـسـین ، اسکوردینین و مواد دیگر موجود در سیر :
1 ) خاصیت ضد باکتریایی آلسین چنان زیاد است که 120 هزارم آن برای نابودی تاثیر مخرب وبا ، حصبه و باکتری اسهال کار ساز است . این به آن دلیل اسـت که این ماده در باکتری نفـوذ می کند و پروتـئیـن آن را نابود می سازد در نتیجه از تاثیر منفی آن بر بدن می کاهـد .
2 ) یکی دیگر از مزایای آلـسـین توانایی ترکیب آن با تیامین است که منجر به تشکیل آلیتیامین می شود ، که دارای همان خاصیت تیامین و یا شاید مفید تر از آن باشد . هم اکنون به طور اختصار به چند مورد از مزایای تیامین اشاره می کنیم . این ماده باعـث ایجاد انرژی در بدن می شود . انرژی هم از گلوکز به وجود می آید . تیامین نقـش اساسی در تجزیه گلوگز دارد که نهایتا منجر به تولید انرژی می گردد . اگر بدن با کمبود این ماده موجود در سیر مواجه شود ، انرژی خود را از دست می دهـد . نتتیجه خستگی و فـقـدان نیروی حیات مواجه می شود . یکی از نکات منفی در مورد تیامین این است که به سرعـت جذب نمی شود و به راحتی از بدن دفع می شود . اما در مورد آلیتیامین چنین مشکـلی وجود ندارد . چند مورد از مزایای آن به شرح زیر است :
الف ) میزان تیامینی ( ویتامین بی 1 ) را که هـر فـرد ، هـر بار جذب می کند فـقـط حدود 10 میلی گرم است ، اما میزان جذب آلـیـتـیـامـیـن نا محدود است .
ب ) آلیتیامین به محض ورود به بدن در خون باقی می ماند ، بنابراین بدن آن را به میزان کافی ذخیره می کند و در زمان مورد نیاز اسـتفاده می نماید .
پ ) اولین تجربه برای شـناسایی اثر اسکوردیـنـیـن در مورد موش انجام شد . موش هایی که با این ماده تغزیه شدند 4 بار بیش از آن هایی که از آن اسـتفاده نکرده بودند توانایی شنا کردن داشـتند ، که در کل این تفاوت قابل ملاحظه بود . بررسی های اخیر حاکی از آن است که این ماده سوخت و ساز بدن را فعال می کند و همانند تیامین برای بدن کارساز است و باعـث فعال سازی هورمون های بدن می شود که نهایتا قـوه و توانایی بدن را افزایش می دهـد .
3 ) در ضمن ، سیر شامل ماده ای است که مثل ویتامین ای جریان خون را متعادل کرده ، خون را تصفیه می کند ، گلبول های قـرمز را افـزایش می دهـد و نیز با تعادل میزان اکسـیژن در بدن سلول ها را جوان می کند . به علاوه ، آلـیسـین توانایی ترکیب با مواد دیگر را نیز دارد . این ماده می تواند با مواد چرب ترکیب شده و آلـیسـین چرب تولید کند که دارای همان خاصیت ویتامین ای در بدن است . نهایتا ، نه تنها برای جوانی سلول ها و زیبایی پوست ، بلکه برای تصفـیه خون و نیز به عـلت وجود آنتی اکسیدان در بهبود جریان خون بسـیار موثر است .
ارتباط بین سـیر و سرطان :
با توجه به یکی از تحقیقات انجام شـده در ایالات متحده ، عصاره به دسـت آمده از سـیر در توقـف پیشـرفت سرطان و افـزایش طول عـمر ، نقـش عمده ای دارد . احتمالا یک نوع ماده معدنی به نام ژرمانیوم موجود در سـیر در درمان این بیماری موثر است .
بهتر است که به چند مورد از تاثیرات مثبت سـیر بر اندام های مختلـف بدنتوجه کنید :
الف ) سـیر ، سـلول های کبد را فعال می کند ، در نتیجه از ایجاد مواد سمی در آن می کاهـد . در ضمن باعـث شادابی و جوانی کبد شـده و فعل و انفعالات طبیعی آن را متعادل می کند .
ب ) آلیسـین با تحرک بافـت های مخاطی معده ، ترشحات آن را افـزایش می دهـد . در ضمن در ترکیب با پروتئین از فعالیت بیش از حد معده می کاهـد . به علاوه ، این ماده با فـعال کردن روده بزرگ ، عملکرد معده را نیز بهبود می بخشد و به درمان اسهال و یبوست می پردازد .
ج ) آلیسـین در ترکیب با ویتامین بی 1( تیامین ) فعالیت پانکراس را افـزایش داده و ترشح انسـولـین را زیاد می کند . بنابراین سـیر به عـنوان ماده ای در درمان دیابت که در اثر فـقـدان انسولین یا عملکرد ناقـص پانکراس رخ می دهد نقش به سزایی دارد .
د ) از آنجایی که سـیر باعـث تحریک اعـصاب مغزی می شود و عملکرد قلب را تنظیم می کند ، فـشار خون را نیز متعادل می کند . در ضمن ، کلسترول و مواد چربی داخل رگ ها را حل می کند و نهایتا به شادابی سـلول ها و خون می انجامد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: