تاريخ : 1 / 9 / 1391برچسب:, | 9 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

این سند متعلق به اواخر دوره افشاریه ، بتاریخ ۱۱۹۷هجری قمری می باشد و مربوط به اجاره نامه قطعه زمینی است موسوم به چم قاضی واقع در روستای شلیلی که  هدف از انتشار آن آشنایی خواننده با این دسته از اسناد تاریخی است و می توان گفت جزو فراوانترین دسته از بین گروه های مختلف اسناد می باشد  .

 در این سند ذکر چند نکته حائز اهمیت است ، از آنجمله نام کاتب آن می باشد :  ” القاضی عنایت اله ابن محمد معصوم “

 با جستجو در منابع موجود ، به کتاب نابغه فقه و حدیث اثر سید محمد جزایری روبرو شدیم ، در این کتاب نسب قاضی بدین صورت بیان گردیده : ” قاضی عنایت اله فرزند قاضی محمد معصوم فرزند قاضی عبد الرضا “ ؛ همچنین در این منبع به نام برادر قاضی عنایت اله یعنی قاضی نعمت اله و فرزند ش  بنام محمد تقی نیز اشاره شده  است .

 در ذکر شخصیت وی نوشته شده : ” قاضی عنایت اله مردی خلیق نیکو سیرت و خوش محاوره بود و از حکام و اهل دنیا قبول تمام داشت و مدت العمر بقضای این بلد مشغول بود و در حکومت اول عبداله خان وفات یافت . در سال ۱۱۲۸ه . ق ، جلد اول کتاب غایة المرام را نوشته و در فهرست کتابخانه مجلس مذکور است ، به شماره : ۱۲/۱۶۰ “

نکته دوم : شخصی بنام آقا جعفر ابن محمد که زمین مورد نظر( چم قاضی ) را به مدت ۱۰ سال اجاره کرده ، بطور قطع از اجداد خانواده آقا ، از خانواده های سرشناس شوشتر بوده اند که در بین این خانواده چندین نفر جزو تجاران بزرگ بوده اند و دامنه تجارت آنها تا سرزمین هند و شهر بمبئی که یکی از بنادر بزرگ و مهم تجاری اقتصادی هند بوده کشانده شده بود ، ( ذکر حاج سلطانعلی شوشتری ، از این خانواده در مقالات پیشین آمده ) در اسناد بعدی با این خانواده ببیشتر آشنا خواهیم شد .

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: