محيط زيست از منظر رهبر معظم انقلاب
تاريخ : 23 / 6 / 1394برچسب:, | 10 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا
محيط زيست از منظر رهبر معظم انقلاب
«انسان اقتصادي غرب، رفتار بسيار نامناسبي را با موهبت هاي الهي در طبيعت داشته و ردپاي غير قابل دفاعي را از خود بر جاي گذاشته است .» همان طور كه مقام معظم رهبري نيز تاكيد فرموده اند، عامل اصلي تخريب محيط زيست در سطح دنيا، قدرت هاي استكباري هستند كه در استفاده از سلاح هاي شيميايي ، آزمايش سلاح هاي اتمي و توليد سلاح به هيچ حد و مرز و اصول انساني پايبند نيستند. توليد بخش عظيمي از گازهاي گلخانه اي نيز در كشورهاي صنعتي اتفاق مي افتد كه سبب تخريب لايه ازن شده است.
امروزه يكي از دلايل اصلي توجه جهاني به بحث پايداري در توسعه، تخريب بي رويه محيط زيست و منابع طبيعي در پرتو آموزه هاي نظام سرمايه داري مبتني بر حداكثرسازي سود است. اكنون ديگر، اعتماد بشر نسبت به قدرت فناوري و دانش خود متزلزل شده است. از اين رو است كه در رفتار با طبيعت محتاط تر شده و در تكاپوي تدوين اخلاق محيط زيستي برآمده است.
اين در حالي است كه بررسي متون اسلامي، نشان دهنده غني بودن اين متون، از دستورات و قواعد مواجهه صحيح و به دور از هرگونه افراط و تفريط با محيط زيست است ولي غفلت محققان اسلامي سبب شده است كه غربي ها كه خود عامل اصلي تخريب محيط زيست به شمار مي آيند، داعيه دار تدوين و معرفي اخلاق محيط زيست شوند و حتي در آثار خود، دين را به عنوان محرك و مشوق انسان (به منزله خليفه خدا بر روي زمين) در تخريب طبيعت معرفي كنند. ازسوي ديگر، در داخل كشور نيز بخشي از دست اندركاران امور توسعه اي كشور، دغدغه جدي عملي در رابطه با صيانت از محيط زيست نداشته و اين امر ، سبب از دست رفتن منابع طبيعي شده است.
اين مطالعه با هدف معرفي و تبيين نظرات مترقي مقام معظم رهبري پيرامون محيط زيست و منابع طبيعي انجام شد تا در حد امكان، دو خلافوق را برطرف سازد.
بررسي بيانات مقام معظم رهبري در رابطه با محيط زيست و منابع طبيعي نشان مي دهد كه ايشان معتقدند: اسلام انسان را به آباد ساختن زمين براي ايجاد حيات طيبه موظف كرده است كه البته اين اقدام بايد در چارچوب حدود الهي انجام شود.
ايشان به درستي بر عدالت بين نسلي اشاره و تاكيد كرده اند كه بشر، امانتدار اين نعمت الهي (طبيعت) براي نسل هاي بعدي بوده و منتفع شدن وي از طبيعت نبايد منجر به تخريب محيط زيست شود.
حضرت آيت الله خامنه اي تاكيد كردند: حفاظت از محيط زيست، جنگل ها و منابع طبيعي و فراهم كردن فضايي سالم و با طراوت براي زندگي از اساسي ترين وظايف است كه مسئولان بايد آن را در اولويت كاري خود قرار دهند.
ايشان لازمه زندگي شيرين را وجود محيط زيستي سالم در كنار پيشرفتهاي علمي، صنعتي، اقتصادي و شهرسازي دانستند و خاطرنشان كردند: منابع طبيعي از ثروتهاي ملي است كه مربوط به ملتها و نسلهاي مختلف در طول تاريخ است بنابراين بايد در خصوص حفظ منابع طبيعي و جنگل ها اهتمام جدي تري شود.
رهبر انقلاب اسلامي با توصيه موكد به دولت و مجلس براي در اولويت قرار دادن مسائل محيط زيست و حفظ منابع طبيعي در برنامه ريزيها، از طرح باغشهرها اظهار نگراني جدي كردند و افزودند: اين موضوع كه اخيراً مطرح شده است، زمينه را براي ورود افراد سوءاستفاده كننده و تخريب جنگل ها و منابع طبيعي فراهم خواهد كرد.
ايشان با تاكيد بر اهميت بالاي مسائل فرهنگي، فرهنگ را روح زندگي دانستند و خاطرنشان كردند: در مسائل فرهنگي شهرها بايد جهت گيري، ديني و الهي باشد تا زندگي و جامعه مورد نظر اسلام تحقق يابد.ش


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: